Najbitniji faktori za pokretanje i opstanak biznisa - TRAVEL BOUTIQUE

Najbitniji faktori za pokretanje i opstanak biznisa

Izvor: BIZLife

Izuzetno je važno da kada pokrećete sopstveni biznis pođete od onoga što volite i što vas ispunjava. Ako pokrećete posao i najbitnije vam je da ostvarite profit, vrlo je moguće da u teškim trenucima, kojih će neminovno biti, neće imati šta da vas pokrene, jer vam posao koji radite ne pričinjava zadovoljstvo. Za pokretanje, ali i opstanak biznisa, najbitniji faktori jesu istrajnost, posvećenost, ali i vera u ono što radite i inovativnost u ključnim momentima. Finansijski trenutak će doći sam po sebi, ukoliko neke druge stvari pre stavite u svoje prioritete i fokus, kaže za BIZLife Ana Petrović, direktor i vlasnik agencije Travel Boutique.

Pokretanje sopstvenog biznisa samo po sebi predstavlja veliki izazov i za one pojedince sa puno životnog i profesionalnog iskustva, a kamoli za mlade ljude koji su tek na početku karijere. Ipak, danas je sve veći broj onih koji se opredeljuju u pravcu preduzetništva, što je dobra slika“, smatra Petrović koja je pre pet godina osnovala Travel Boutique.

„Kada sam ja počinjala, bila je nešto manja konkurencija, ali postojali su i brojni drugi ograničavajući faktori i nedostatak sistemske podrške. Danas, ipak imate drugačiju situaciju. Urađeni su neki krupni sistemski pomaci i desile su se u tom smislu pozitivne promene. Ukinuta je taksa na firmarinu, smanjene su takse na građevinsko zemljište, pojednostavljena je uplata poreza i doprinosa na zarade, pokrenuti su programi poreskih olakšica prilikom zapošljavanja novih ljudi. Opet, potebno je uraditi još puno toga kako bi se ambijent za preduzetnike učinio još podsticajnijim i konkurentnijim. Takođe, kada porednim nekad i sad, ne mogu a da ne primetim da nam danas generalno nedostaje dobrih ideja. Uslovi su se promenili u pravcu da je više podrše i olakšica za poslovanje, ali sve više fali inovativnosti.

Mislim da je najbitnije, kada god da se odlučite za pokretanje sopstvenog biznisa i u kojoj god oblasti poslovanja, da dobro ispitate tržište, konkurenciju, ekonomske i društvene faktore, i naravno da slušate svoju intuiciju, ali pre svega potrebe klijenata.“

Kako ste vi krenuli?
Presudne su bile želja za samostalnošću i spajanje ličnog interesovanja sa profesionalim opredeljenjem. Ipak, moja priča i veza sa turizmom počinje mnogo pre nego što sam postala „sam svoj gazda” i otvorila agenciju. Još kao jako mlada sam krenula da putujem sa sestrom i drugaricama i sav svoj džeparac, a kasnije i sopstvenu zaradu, trošila sam na putovanja. Ipak, dugo mi je trebalo da prelomim da upravo putovanja budu, ne samo moj životni već i poslovni izbor. Ono što mi je u toj poslovnoj zamisli nedostajalo jeste konkretan pravac kojim ću ići, jer sam bila svesna činjenice da znanje koje sam stekla na fakultetu nije dovoljno za novi poslovni poduhvat koji se sve više kristalisao u mojoj glavi.

Trenutak koji smatram ključnim za moj ulazak u preduzetničke vode bio je odlazak na Berlinski sajam turizma, koji predstavlja jedan od najznačajnih turističkih manifestacija. Upravo na tom mestu, gde su se nalazile sve zemlje sveta odlučila sam da pokrenem svoju turističku agenciju koja će se baviti isključivo individualnim putovanjima. Do sada se pokazalo da nisam pogrešila i da sam na pravom putu.

Kakav je vaš savet svima onima koji žele prvi put da uđu u preduzetničke vode?
Od trenutka kada sam ja pokrenula svoju agenciju i kada sam osetila snagu i zadovoljstvo, ali i rezultate sopstvenog rada, koristim svaku priliku da pokrenem i inspirišem ljude u svom okruženju da pokrenu svoj biznis. Najvažnije je da svaki mladi preduzetnik bude svestan da će se naći pred brojnim izazovima, preprekama i sumnjama. Ti trenuci se prevazilaze istrajnošću, posvećenošću i osluškujući intuiciju. Još jednom ističem, važno je biti inovativan i proaktivan, imati dobru ideju i odlučnost, ali i nastojati da upravo ti budeš taj koji će stvarati promene i prilike, a ne čekati da one dođu same po sebi.

Glumac Jimmy Dean je rekao: „Ne možete promeniti pravac vetra, ali možete podesiti svoja jedra kako biste stigli do svoje destinacije.“

Ana Petrović bila je nominovana za nagradu Cvet uspeha za ženu zmaja, koje dodeljuje Udruženje poslovnih žena Srbije, pa smo je pitali – šta znači biti Žena zmaj u Srbiji?

„Svakako da imponuje svaka pohvala i priznanje koje dobijem za svoj rad, trud i zalaganje. Posebno kada pomislim na čitav put koji sam prošla od trenutka kada je Travel Boutique počeo sa radom pa sve do sada, kada slavimo prvi jubilej. Osećate se ispunjeno, zadovoljno i ponosno kada u moru konkurencije budete prepoznati za kvalitet. To je dodatna potvrda, da posao kojim se bavim obavljam dobro i kvalitetno i daje mi krila da radim još bolje i da još više ulažem, a zbog svih tih faktora su i moji klijenti zadovoljni, što je i najbitnije. Ipak ovo priznanje, pored lepog osećaja, nosi sa sobom i veliku dozu odgovornosti, potrebu da opravdam dosadašnji rad i da ne posustanem, već da postavljam više standarde i veće ciljeve. Generalno gledano, ovakve nagrade su pokazatelj da u Srbiji sve više postoji svest da je u uslovima ekonomske krize i neizvesnosti potrebno dodatno podržati i podsticati preduzetnički duh, a posebno me raduje i činjenica da se sve više radi i na promociji ženskog preduzetništva.“

23