Rođena da putuje: Kada interesovanje pretvorite u profesiju - TRAVEL BOUTIQUE

Rođena da putuje: Kada interesovanje pretvorite u profesiju

Izvor: B92.net

Ana Petrović je direktor i vlasnik agencije Travel Boutique, jedne od vodećih agencija u oblasti turističkih individualnih putovanja na domaćem tržištu, koja ove godine obeležava pet godina uspešnog poslovanja.
Kada je nastajala, ova preduzetnička inicijativa, imala je viziju da postane sinonim za luksuzna putovanja i nekonvencionalne individualne aranžmane, ali i da pruži svojim klijentima slobodu da istraže nove, egzotične destinacije na drugačiji način.

1. Šta vas je podstaklo i ohrabrilo da pre pet godina pokrenete sopstveni biznis?
Pre svega želja za samostalnošću i spajanje ličnog interesovanja sa profesionalim opredeljenjem. Ipak, moja priča i veza sa turizmom počinje mnogo pre nego što sam postala „sam svoj gazda” i otvorila agenciju. Od kada znam za sebe, sav svoj džeparac, a kasnije i sopstvenu zaradu, trošila sam na putovanja. Samo mi je bilo važno da iznova i iznova otkrivam nove destinacije, te sam do svoje 33-te godine obišla preko 35 zemalja sveta, od kojih sam neke posetila i više puta, a odavno sam prestala da brojim koliko sam samo pasoša promenila. Ipak, dugo mi je trebalo da prelomim da upravo putovanja budu, ne samo moj životni već i poslovni izbor. Ono što mi je u toj poslovnoj zamisli nedostajalo jeste konkretan model, jer sam bila svesna činjenice da znanje koje sam stekla na fakultetu nije dovoljno za novi poslovni poduhvat koji se sve više kristalisao u mojoj glavi.
Presudan trenutak za mene bio je odlazak na Berlinski sajam turizma, koji predstavlja jedan od najznačajnih turističkih manifestacija. Upravo pod kupolama gde su se nalazile sve zemlje sveta odlučila sam da pokrenem svoju turističku agenciju koja će se baviti isključivo individualnim putovanjima. U to vreme u Srbiji je samo nekolicina agencija radila takve ponude i bila sam sigurna da sa odabrala pravi model. Moja prednost je bila i u tome što sam u ovaj poduhvat ušla iz ugla klijenta i nekog ko iza sebe već ima veliku kilometražu kao putnik, te upravo ta iskustva i znanja su bila moje tajno „oružje“. Početkom marta 2010. godine je sve počelo, a to što traje i danas daje mi odgovor da sam napravila pravi izbor.

2. Da li je u Srbiji teško biti žena preduzetnik?
Činjenica je da je u Srbiji teško biti preduzetnik, jer si izložen brojnim izazovima sa kojima se vrlo često nije lako nositi, posebno imajući u vidu komplikovane birokratije i nestabilno tržište. A kada si na sve to i žena, takav situacija se značajno komplikuje. Ipak, moje iskustvo, imajući sve to u vidu, je dosta pozitivno. Moja preduzetnička inicijativa prepoznata je kao značajna od strane institucija koje se bave promocijom i podrškom žena u preduzetništvu u Srbiji, što mi je puno značilo. U tom segmentu posebno ističem podršku EBRD programa za unapređenje poslovanja agencije u radu sa klijentima, zarad bolje prepoznatljivosti u javnosti. Tri nominacije za nagrade: „Biznis mladih Srbije“ 2012. koju dodeljuje SMart kolektiv, zatim Srpske asocijacije menadžera (SAM) za nagradu “Najbolji mladi menadžer” 2013. godine, kao i za titulu „Žena zmaj 2014“, govore veoma u prilog tezi da za žene u Srbiji ima mesta u privatnom biznisu.
Istakla bih da je svetski trend da u privatnom biznisu žene polako ali sigurno, staju rame uz rame sa muškarcima. Sigurna sam da bi i kod nas trebao da važi takav poredak, iako brojke govore da je svega 26 odsto žena u privatnom biznisu. Važna je podrška, a nje sve više ima.

3. Koje su to najlepše stvari u vašem poslu?
Kada shvatite da to što radite donosi najlepše trenutke ljudima i uspomene koje se pamte čitav život. Tokom ovih pet godina, sa svojim klijentima sam podelila mnoge dragocene trenutke i sutuacije, a moj rad je dodatno doprineo tome da oni budu zapamćeni u najlepšem svetlu. Situacija u kojoj vas mladi bračni par obaveštava da je na putovanju koje ste mu vi organizovali stvoren jedan novi život, sigurno je nešto što nikoga ne može ostaviti ravnodušnim. Tada budem još sigurnija da sam odabrala dobar put. Ne samo da uživam u onome što radim, već sam u prilici da delim tu ljubav i radost sa svojim klijentima.

4. Da li je bilo teških trenutaka i kako ste se nosili sa njima?
Ja lično, iskreno i duboko, verujem da ko u čuda veruje taj i čuda stvara. Naravno, bilo je trenutaka kada je bilo izuzetno teško, posebno zbog činjenice da je samo tržište turističkih usluga vrlo turbulentno, uslovljeno brojnim domaćim i svetskim ekonomskim ali i političko-društvenim faktorima. Ipak, moja lična želja da na tržište izađem sa drugačijom, nekonvencionalnom ponudom, ali i da dočaram ljudima lepotu ovakvog pristupa putovanjima i da na kraju u tome i istrajem, uvek je navodila na optimizam. Sada, nakon pet godina, uspešnog poslovanja, mogu samo s punim srcem da kažem da sam rođena da putujem.

5. Koji je Vaš savet ženama i uopšte svima koji žele da započnu sami svoj biznis?
Od trenutka kada sam ja pokrenula svoju agenciju i kada sam osetila snagu i zadovoljstvo, ali i rezultate sopstvenog rada, koristim svaku priliku da inspirišem i pokrenem osobe u svom okruženju da urade istu stvar. Ipak, samo preduzetništvo nije konkretno znanje kojem vas neko može naučiti i nema te škole koja će vam dati jasan i precizan odgovor na pitanje kako uspeti. Ono je više poput roditeljstva, u njemu svako prvo mora prepoznati sebe, zatim biti spreman da mu se posveti, ali i da ponese žrtvu i odricanje onda kada su okolnosti teške i izazovne. Sa druge strane isto tako treba znati kako u njemu da uživaš, uz neizostavan konstantan rad na sebi i unapređenju svojih znanja.

21